Tuesday, February 20, 2007

هنا صوت حسن ومرقص وكوهين..من لندن

صورة الست المذيعة بيتهيأ لي اسمها سونيا جراهام


في لندن كل شيء جايز حتى الذئب والحمل ممكن يعيشوا في "عشة". تخيل يا مؤمن، مسلمين ويهود عملوا محطة إذاعة "سوا سوا". واشتغلت من عشرة أيام، وكمان سموها "سلام- شالوم".
المحطة بقى بيديرها "مرقص"، سوري، قصدي شخص مسيحي..وبيقولوا أن هدفها التعايش بين أبناء العمومة، ولاد عمك إبراهيم يعني.
الاذاعة بتبث من بريستول، والغريب، يا سيدنا، أنها جذبت مستمعين من خارج بريطانيا، وقال إيه بيوصلها "إيميلات" من القاهرة وجاكرتا، وفلسطين!!

والايميلات دي بيرد عليها الحاخام ناتان ليفي (كوهين)، وفاروق صديق (حسن) عضو المجلس الإسلامي في بريستول، وماسك الإدارة والهندسة الإذاعية، (مرقص) الجنوب أفريقي كيل حانان".

موقع الإذاعة على الانترنت بيقول أن الفكرة راودت المجموعة السنة اللي فاتت، لما تزامن هلال شهر رمضان مع رأس السنة اليهودية (روش هشانا- دي كلمة بالعبري فذلكة يعني).
وقرر سكان بريستول 30 ألف مسلم، و10 آلاف يهودي إقامة حفلة بهذه المناسبة. وبعد فترة دبت في دماغهم فكرة إذاعة حسن ومرقض وكوهين.

الاذاعة رافعة شعار عايز تذيع قول ذيع، أي حد يعمل اللي هو عاوزه في برنامجه. المسلمين ليهم برنامج واليهود ليهم برنامج، وكل واحد حر في برنامجه. لكن كله إلا النشرات. دي بقى ممنوع تتكلم في السياسة، هما نشرتين الأولى يقدمها مسلمون، والثانية يقدمها يهود. وموضوع الاقصى والهيكل ده يعكنن على التعايش فبلاش منه.

Labels:

4 Comments:

At 6:43 AM, Blogger 4thH said...

طيب و الله خطوه محترمه جدا .. محتاجين فعلا من ده هنا

 
At 5:02 PM, Blogger aboud said...

بصراحة أنا مش عارف محترمة جدا.. ازاي يعني، وايه اللي محتاجينه ياعم هيثم، يعني لو عملنا إذاعة زي دي هنا كله ييجي مبسوط الخواجه موشيه ييجي مبسوط والخواجه اولمرت ييجي مبسوط، وكمان عم اسماعيل مبسوط،وكلو ييجي مبسوط ماهو شالوم بقى، ومتقولش ايه هيدينا الشالوم، المهم ييجي شالوم، ايه ياعم هيثم مش دا الموضوع يا جار القمر، أكيد انت بتهزر!ّ
صباح الفل

 
At 10:41 PM, Anonymous Anonymous said...

اولا :سونيا جراهام طبقا لاوصاف نبيل فاروق فلقة قمر مش زى الساحرة الشريرة اللى ف الصورة دى خاااالص
ثانيا :هو ايه اللى بيحصل للمسلمين برة بالظبط بيفكرو ازاى ورايحين فين بالظبط؟؟

 
At 12:19 AM, Blogger aboud said...

mad_girl
بخصوص سونيا الملاحظة في محلها جدا. والحقيقة أن موضوع الساحرة الشريرة ده لايق عليها جدا. نظرة الشر اللي في عينها دي بشعة!!
لكن ايه اللي بيحصل للمسلمين بره، ده بقى موضوع مهم كل اللي يسافر يقعد يكلمنا عن التعايش، وكمان يقولك طيب ما نعمل برنامج نسميه دعوة للتعايش, والحقيقة أنا أول مرة كنت أسمع عن موضوع التعايش ده كان في الدراسات الإسرائيلية اللي بتدعو لتغييب وعي عرب 48، وصنع تعايش بينهم وبين الإسرائيليين. وابعادهم عن امتدادهم العربي

علشان كده أنا طول الوقت متأكد أن موضوع التعايش ده مصطلح مشبوه!

 

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker